Canada-West Studiereis - Reisverslag uit Whistler, Canada van Joke - WaarBenJij.nu Canada-West Studiereis - Reisverslag uit Whistler, Canada van Joke - WaarBenJij.nu

Canada-West Studiereis

Door: Joke

Blijf op de hoogte en volg Joke

11 Juni 2008 | Canada, Whistler

Woensdag 4 juni 2008

Op Schiphol maak ik kennis met de andere reizigers, dat zijn 4 dames. Drie uit Noord-Holland en één Brabantse. We hebben de studiereis allemaal gewonnen tijdens een dag met workshops over Canada in december 2007. We vertrekken goed op schema met Martinair MP 819 en vliegen in ruim 9 uur naar West-Canada. We vliegen comfort class en aangezien de machine niet vol zit, krijgen wij toestemming van de bemanning om ieder 3 middenstoelen voor onszelf te gebruiken. Met de mediaplayer en wat kussentjes zit dat erg comfortabel. We arriveren om 15.10 uur plaatselijke tijd op de moderne luchthaven van Vancouver en worden opgewacht door Alfred, die ons met een minibusje naar de stad brengt. Daar wacht de sales manager van het Renaissance hotel ons op en krijgen we de 3 kamers toegewezen. Het hotel behoort tot de Marriott groep en wordt in 2008 geheel gerestyled vanwege het groot aantal te verwachten gasten tijdens de Olympische Winterspelen van 2010. We zien de gerenoveerde kamers (en slapen daar ook in) die zijn voorzien van een kingsize of 2 queenbedden, genoeg ruimte, flatscreen tv en internetaansluiting, badkamer en (tegen toeslag) uitzicht op de haven. De ligging is perfect, 5 minuten lopen van Gastown en Robson Street : het centrum van de stad. Als het gaat schemeren vertrekken we richting de haven, bekend vanwege de ‘tentdoeken-terminal’ van de cruiseschepen. Er landen hier vlakbij ook watervliegtuigjes. We ontmoeten de vertegenwoordigers van Tourism BC, Tourism Victoria en Tourism Vancouver Island en gaan eten bij Steamworks. Dit informele eethuis heeft in de kelder nog een in gebruik zijnde bierbrouwerij. Een leuk adres om te eten en drinken! Na de maaltijd is er een facultatieve mogelijkheid de Vancouver Lookout te bezoeken. Mijn kamergenote en ik doen dat, de rest gaat i.v.m. het tijdsverschil slapen. De toren is 130 m. hoog en je hebt prachtig uitzicht aan alle kanten op de stad, de haven, de eilandjes voor de kust, Grouse Mountain etc. Hierna gaan ook wij terug naar het hotel en is ook voor ons de –lange- dag ten einde.

Donderdag 5 juni 2008

Vanwege de jetlag zijn we vroeg wakker en daarom zitten we om 07.30 uur al aan het uitgebreide ontbijtbuffet, dat het hotel ons aanbiedt. Ook de crew van bijv. KLM, Martinair en andere maatschappijen logeren hier altijd, het is een goed adres. Na het ontbijt krijgen we een rondleiding door het hotel met alle faciliteiten. Het is een redelijk zakelijk hotel, maar de ligging en de kamers zijn het belangrijkste en goed. We stappen hierna in de minibus en gaan naar de Capilano Suspension Bridge. Als we daar aankomen regent het behoorlijk en schaffen we allemaal goedkope plastic capes aan om over onze (niet waterdichte, zo blijkt) jassen aan te doen. In de stromende regen krijgen wij een rondleiding en betreden de wiebelende, gladde hangbrug over het ravijn. Aan de overkant is een mooi, klein natuurgebied en ook de kloof zelf is de moeite waard. Erg jammer van het slechte weer en zicht. We warmen ons daarna op in de souvenirwinkel bij de kachel voordat we verder gaan. Na dit bezoek rijden we naar Grouse Mountain, daar gaan we met de grote kabelbaan omhoog. Als we in de lift zitten begint het te sneeuwen! Het uitzicht is nul komma nul en bovengekomen is het helemaal wit. Wel een prachtig gezicht die bomen met verse sneeuw maar van het uitzicht genieten lukt helaas niet. We krijgen een warme koffie of chocomel aangeboden en men vertelt ons dat je hier gebruikelijk mooie wandelingen kunt doen waarbij je vaak bergdieren tegenkomt. Vandaag doen echter alleen de sneeuwschuivers hun werk …. Na een lichte lunch gaan we terug naar beneden en rijden we door Stanley Park. De groene long van Vancouver ligt vlakbij het centrum en de haven en je ziet er veel mensen wandelen, joggen of fietsen. Het Central Park van Vancouver kun je zeggen. We rijden door naar Granville Island, dat is ook vanuit het centrum per watertaxi of ferry te bereiken. Daar vind je een grote overdekte markt in een gezellige buurt met veel eethuisjes en galerieën. Leuke sfeer hier. We doen gelijk boodschappen voor de eerste dag(en) omdat we straks de campers gaan ophalen. Het minibusje brengt ons naar Fraserways RV Rentals. De sympathieke Nederlandse eigenaresse Lineke heet ons welkom, vertelt het e.e.a. over het bedrijf. Fraserway bouwt zelf campers en verhuurt alleen campers die jonger zijn dan twee jaar. Ze beschikken over vele soorten van klein tot zeer groot. De gebruiksaanwijzingen zijn ook in het Nederlands en achter de balie helpt ook Nederlandstalig personeel. In de zomer werken hier vaak Nederlandse studenten die zo het nuttige met het aangename combineren. De klanten stellen dit erg op prijs en in praktijk zijn er weinig problemen als mensen uitleg in hun eigen taal krijgen en alles ook kunnen naslaan in hun eigen taal, zonder moeilijke Engelstalige technische termen. Een groot voordeel dus! Fraserway verzorgt gratis transfer van en naar de luchthaven. Het is overigens niet aanbevolen direct na een lange vlucht de camper op te halen, min. 1 overnachting na aankomst is veel beter. Dan gaan we de campers bekijken en we krijgen een 24 ft. en 27 ft . met slide-out mee. Ze zijn van alle gemakken voorzien: toilet, douche, keuken met oven, 3 gaspitten, koelkast, verwarming/airco, echte dikke bedden met dekbedden, veel kastruimte etc. We delen ons op in twee groepen, de Noordhollanders Lizette, Reina en Esther bij elkaar in de grote camper en de Brabantse Sheila en ik in de kleine camper en gaan op pad, ik mag een camper besturen en dat gaat gelijk goed. Je moet even rekening houden met de breedte en lengte en op je spiegels rijden, maar dat went snel. We rijden ca. 15 km. naar Burnaby RV. Deze camping ligt in een voorstad van Vancouver vlak bij de halte van de Skytrain. Klanten kunnen hun camper dus laten staan en met openbaar vervoer direct naar de stad gaan. De camping is verzorgd en biedt faciliteiten als winkel, restaurant en zwembad naast natuurlijk douches, wasmachines etc. We testen onze ‘fully hook up’ plekken en sluiten water en elektriciteit aan. Zelfs vrouwen kunnen dit, het is een fluitje van een cent. De slide out gaat uit en we genieten van de binnenruimte, internetten even wat en drinken een borreltje. ’s Avonds eten we met de manager van de camping Harriët. De camping wordt vaak gebruikt na aankomst in Canada of voor vertrek, het is dicht bij de luchthaven en je kunt van hieruit uitstekend Vancouver ontdekken. Na de gezellige maaltijd zoeken we de grote camper op, die onze verzamelplek wordt en spreken we de plannen door voor morgen. We testen de campingdouches (lekker warm na zo’n regenachtige kille dag) zodat de camperdouches droog blijven. Omdat we maar met 5 dames zijn hebben we ieder een 2 persoonsbed tot onze beschikking en voldoende ruimte voor de bagage: heerlijk luxe. We slapen dan ook goed.

Vrijdag 6 juni 2008

Vroeg uit de veren. Het ontbijt is selfservice en we hadden daarvoor boodschappen gedaan. We nemen afscheid van Harriët en haar personeel en rijden om Vancouver heen naar het noorden. Dit is wegnummer 99 met de mooie naam “Sea-to-Sky highway. Je hebt prachtig uitzicht op het water en de vele eilandjes aan de linkerzijde (in dit geval) en aan de andere kant de bergen. We lassen een koffiestop in Squamish in en rijden door naar Whistler. De afstand van 130 km. kost ons 3,5 uur rijden, dit komt door alle wegwerkzaamheden aan de weg vanwege de Olympics 2010. Waarschuw de klanten die in 2009 deze weg gaan gebruiken voor het oponthoud, zeker als ze bijv. de boot moeten halen! De werkzaamheden duren nog zeker tot eind zomer 2009. Er zij ook veel stoplichten op de route, wij hebben veel plezier van de meegekregen walkie talkies als we elkaar kwijt dreigen te raken. Fraserway kan die tegen een kleine toeslag meegeven. We arriveren rond 12.00 uur in Whistler op camping Riverside en krijgen 2 mooie plekken aan de buitenzijde van de camping met uitzicht op de golfbaan. Nu maar hopen dat we veilig zijn voor die gemene keiharde golfballen. We laten de campers voor wat ze zijn en nemen een taxi naar het centrum ($ 6,50). We gebruiken snel een lunch want om 13.00 uur ontmoeten we de vertegenwoordigster van Tourism Whistler. Met haar wandelen we door het leuke plaatsje, autovrij en met veel mooie winkels, restaurants met terrassen, hotels etc., alles is mooi aangelegd en met een chique uitstraling. We eindigen de tour bij het kantoor van de Ziptrek. We worden in een “ broek “ gehesen en met een stalen kabel aan een lijn gesnoerd. Helm op en de oefening gaat van heuvel tot heuvel over een klein slootje. Dan gaan we met een gezelschap van 8 mensen de bergen in. We passeren de in aanbouw zijnde bobsleebaan (OS 2010) en komen bij het eerste platform. Een medewerker doet het voor, je gaat met behoorlijke snelheid aan de kabel naar de overkant. Na de uitleg moeten we eraan geloven. De eerste keer met je ogen dicht maar al snel heb je de smaak te pakken en wordt het steeds leuker. We hebben 10 trajecten af te leggen over diepe dalen en bergriviertjes. Het geeft een kick van jewelste, kost normaal $ 99,- maar dat is het zeker waard! Ook voor jongeren of jeugd erg aan te bevelen. Na deze sensatie duiken we de ‘kroeg’ in en nemen er een lekker drankje op. De avondmaaltijd gebruiken we in het centrum van Whistler bij Brewhouse, goed eten en aangename prijzen vanwege de lage dollarkoers. De taxi brengt ons naar de camping terug waar we moeite hebben de ogen lang open te houden….

Zaterdag 7 juni 2008

We hebben geen boodschappen meer gedaan en gisteren tijdens de wandeling een leuke ‘deli’ gezien waar we gaan ontbijten. Daar hebben ze lekkere croissants, bagels en muffins . Dat vergezeld van een verse kop cappuccino en we kunnen er weer helemaal tegenaan. We hebben gisteren kaartjes ontvangen voor de gondel naar Blackcomb Mountain. Er zitten veel snowboarders en skiërs in de lift dus boven ligt i.i.g. nog sneeuw. Deze berg wordt samen met Whistler Mountain gebruikt voor de OS 2010 vanwege de lange afdalingen die hier mogelijk zijn. Het tweede gedeelte van de tocht naar de top is een stoeltjeslift en erg koud. Boven gekomen ligt er nog prachtige sneeuw waar volop van gebruik wordt gemaakt. Helaas kunnen wij dus niet wandelen en nemen wij de liften terug en genieten van daaruit van het uitzicht op de omgeving en de plaats. Het is een mooi gebied. Dan lopen we naar Backroads, een organisatie voor boottochten in de buurt en krijgen transfer naar de River of Golden Dreams. Daar mogen we kiezen tussen een kano met 2 personen of een kajak alleen. Ik ga voor de kano en we krijgen op het meer uitleg en oefening. Dan gaan we naar de rivier met diverse ‘rapids’ in allerlei categorieën. Het is een leuk parcours, hoewel we regelmatig in het riet aan de zijkant te vinden zijn, en doen er 2,5 uur over om bij het eindpunt te komen. Daar staat een busje klaar dat ons naar Whistler terugbrengt. Omdat het zonnig is besluiten we een terrasje te pakken. Om 19 uur is er een tafel gereserveerd in het bekende restaurant Ric’s Grill. Dat is een enorm goede eetgelegenheid, beetje chique en we voelen ons opgelaten omdat we sportieve kleding aan hebben en niet de gelegenheid en tijd hadden om ons te verkleden. Gelukkig zitten we wat achteraf …. Het fantastische 4 gangendiner smaakt ons voortreffelijk en Ric’s Grill is zeker een adres om te onthouden of door te geven als tip aan klanten. Niet goedkoop, maar bij voorbaat een geslaagde avond! Na zo’n fantastische avond staat er helaas geen 4 sterrenhotelbed voor je klaar met bijbehorende whirlpool, maar een camper bed en een tochtige campingdouche …. We zetten de digitale foto’s op de computer en bekijken die in het groot. Met een voldaan gevoel sluiten we de dag af.

Zondag 8 juni 2008

Uitslapen is er niet bij, vroeg op want we moeten de boot halen straks. We ontbijten in de grote camper en sluiten alles af en checken uit. Vanwege de werkzaamheden –ook op zondag gaat dat door- trekken we er wat extra tijd voor uit. We tanken onderweg (campers rijden 1 : 4 à 5, maar de benzine is in onze ogen spotgoedkoop) en nemen daar gelijk een shot cafeïne tot ons. Om 12.00 uur zijn we in Horse Shoe Bay en staan wij in de rij, vanaf 12.15 uur begint het inschepen. We lopen even rond bij de haven en gaan dan aan boord. De boot vertrek om 12.35 uur en doet er 1,5 uur over. Aan boord winkel, lounges, film en tv-zalen, kinderparadijs en restaurants. We kopen wat broodjes en genieten buiten van de skyline van Vancouver en de eilanden om ons heen. Nanaimo op Vancouver Island doemt al snel op en we ontschepen. Het is druk in Nanaimo en we zijn blij dat we het hectische verkeer achterons kunnen laten en rijden naar het noorden. We gaan op zoek naar Horne Lake en Cavern maar dat is een slechte weg (dirt road) en we vrezen dat de campers hier niet onbeschadigd vandaan komen, dus rijden we erg langzaam en voorzichtig. We bezoeken de grot, die niet zo boeiend is en gaan naar het volgende onderdeel van het geplande programma: Englishman River Falls. Dit zoeken we maar vinden we niet, ook niet na veel omrijden en vragen aan diverse mensen. We geven het op en rijden naar camping Park Sands in Parksville, gelegen tussen strand en centrum. We zijn het allemaal een beetje zat na zo’n reisdag en gaan voor gemak vandaag. De fastfood keten Dairy Queen zit aan de hoofdweg bij de camping en daar gaan we voor een vette hamburger met frietjes heen. Echt gezellig is het natuurlijk niet in zo’n tent, maar daarna maken we het in onze camper gezellig met wat muziek, chips en drinken. We skypen nog even, lezen wat en wensen elkaar dan welterusten waarna we de douche opzoeken voor $ 1,- (in Canada “loonie” genaamd) en gaan slapen.

Maandag 9 juni 2008

Met de campers op weg naar Victoria, aan de zuidkant van Vancouver Island. Maar eerst wacht ons weer een nieuw spektakel. We komen aan bij het Wild Play Element Park, met allerlei ‘enge’ activiteiten als bungeejumpen, tandemjumpen en bridgeswings …. Ik heb het gelijk Spaans benauwd en ben niet van plan ook maar één van deze dingen te gaan doen! Maar nadat we alles in praktijk hebben gezien en erg veel ontzag hebben voor de degenen die dit wel durven, gaan wij voor de TreeGo experience. Dat is een beetje zoals in Whistler aan een kabel hoog tussen de bomen door . Best inspannend, maar wel leuk. Na afloop krijgen we een bescheiden lunch van het park en dan rijden we richting Chemainus in de stromende regen. Deze plaats is bekend vanwege de muurschilderingen op de panden in het centrum. We lopen er een half uurtje rond, schuilen af en toe in een winkel en vervolgen dan onze rit voor de volgende stop in … Duncan. Daar zit het Quw’utsun’ Cultural centrum (spreek uit: Kowitchan) waar je van alles ziet en leert over de oorspronkelijke bewoners van British Columbia. Het programma is behoorlijk vol en dus gaan we snel door naar Pacific Northwest Raptors, waar ze vogels vrnl. valken, arenden en uilen onderdak verschaffen die in de natuur zouden sterven. Ze proberen ze terug te laten gaan naar hun natuurlijke omgeving, maar dat lukt niet altijd en dan mogen ze blijven en worden ze verzorgd tot hun dood. Er zijn zojuist jonge arenden geboren, dus genieten wij van een doos vol dons: schattig! We moeten voortmaken om voor het donker op onze nieuwe camping te zijn. We moeten gedeeltelijk door het drukke Victoria en slaan dan af richting Sidney. We bereiken de camping en hoewel de receptie al gesloten is, hangt er een brief achter de ramen welke plaatsen voor ons bestemd zijn. We parkeren de campers achteruit in (dat gaat steeds beter) en gaan met de kleine op pad om wat eten in Sidney zelf. Daar vinden we aan het water een gezellige pub, waar het goed toeven is. Na het eten nog een afzakkertje –behalve Bob natuurlijk- en dan terug naar de camping.

Dinsdag 10 juni 2008

Heel vroeg op, ik maak met Lizette zelfs nog een strandwandeling langs het rommelige strand maar met veel mooie vogels om van te genieten. We hebben om 07.30 uur een afspraak met John, manager van hotel Accent Inn Victoria. Eerst doen we een rondleiding door het hotel en zien diverse kamers. Accent Inn is een familiebedrijf met hotels op de locaties Vancouver airport, Burnaby bij Vancouver, Kelowna, Kamloops en Victoria/Vancouver Island. De hotels bieden goed comfort voor een aantrekkelijke prijs. Zeker na aankomst op Vancouver is een overnachting bijv. voordat je een auto of camper huurt hier een “must”. We gebruiken het ontbijt en de directeur van het bedrijf voegt zich bij het gezelschap. Rond 9 uur vertrekken we naar de haven van Victoria omdat er een whalewatch excursie voor ons is gereserveerd. We gaan met een gewone boot. Ben je wat avontuurlijk ingesteld dan kun je ook per Zodiac gaan maar dan moet je een speciaal pak aan omdat je gegarandeerd nat wordt. We varen 3 uur op zee maar er is geen walvis die zich laat zien. Dat is jammer! We zien wel zeehonden en vele soorten vogels. Na terugkomst hebben we een uurtje vrij en wandelen door het gezellige centrum van Victoria en lunchen daar ook gelijk. De Britse sfeer, het autovrije centrum, de leuke winkels en de prettige temperatuur maken het hier aangenaam vertoeven. Helaas geen tijd voor een high tea in het bekende Fairmont Empress hotel, want we mogen c.q. moeten het Royal BC museum bezoeken. Eind van de middag naar de camping terug om op te frissen en om te kleden voor het diner. We rijden weer naar SIdney en worden ontvangen in het Sidney Pier & Spa hotel . Dit ligt direct aan het water en beschikt over prachtige kamers en appartementen (gedeeltelijk time sharing), een prima restaurant, een galerie en wellness centrum. Hier zouden we best een aantal nachten willen logeren …. Het diner is meer dan lekker en ’s avonds rijden we terug naar onze camping.

Woensdag 11 juni 2008

We gaan weer vroeg uit de veren want we moeten afkoppelen en de wc tank legen. Dat blijkt erg mee te vallen. Dan vertrek want om 8 uur worden wij verwacht voor een ontbijt in Brentwood. Het Brentwood Bay hotel ligt maar 10 km. verderop en ligt aan een mooie baai. Het hotel staat in 2009 in de gids van Kuoni. Alles tiptop en mooi, zwembad, luxe kamers en suites. De gebruikelijke rondleiding volgt op het ontbijt en dan moeten wij al afscheid nemen omdat we de boot moeten halen van 10.30 uur vanuit Swartz Bay wat toch een half uur rijden is. We schepen in en de boottocht gaat door een nog mooier gebied dan heen naar Nanaimo. We arriveren in Tsawwassen en na een korte rit zijn we bij Fraserway Rental terug. Daar worden we ontvangen met koffie en gebak en evalueren we onze camperervaringen: we zijn allen heel positief! De campers zijn zó compleet en aangenaam om mee te reizen. Neem een ruime camper en bezuinig daar niet op. Naar de stad met een camper kan heel goed in Canada, omdat overal speciale camper/bussen parkeerplaatsen zijn gecreëerd, ook bij supermarkten en bezienswaardigheden. Voordeel van een camper is dat je de mogelijkheid hebt zelf iets klaar te maken (ontbijt, eventueel koken) en koffie/thee kunt zetten. Zeker met een slide out heeft een camper een ruim zit/keukengedeelte. Passagiers dienen allemaal in de gordels te zitten tijdens het rijden. Nadeel is het benzineverbruik en het feit dat je niet zo hard kunt rijden als met een auto. De RV campings zijn wel anders dan wij in Europa gewend zijn, veel ruime plaatsen voor campers, bijna altijd met een picknicktafel en barbecue ernaast. Maar weinig echte groene velden, omdat er geen of nauwelijks tentkampeerders zijn. We worden door het Fraserway busje naar de luchthaven gebracht, checken in gaan in de mooie winkels op de luchthaven ons laatste Canadese geld uitgeven. Nemen nog een Starbucks en gaan dan naar de gate, waar we tijdig vertrekken en het luchtruim kiezen. Wederom comfort class gevlogen en dit maal proberen we te slapen. De volgende dag op Schiphol nemen we afscheid van elkaar en we zijn het erover eens dat het geslaagde en vooral ook gezellige reis was met vijf reisbureaudames. Het lijkt weer alsof je elkaar al járen kent!

Met dank aan de Toeristenbureaus van British Columbia, Vancouver, Vancouver Island, Victoria en alle sponsors die deze reis voor ons mogelijk en betaalbaar maakten!

West-Canada is een prachtige bestemming, zeker voor de natuurliefhebber en wandelaars. Maar ook de steden Vancouver en Victoria zijn boeiend voor een aantal dagen. Het zomerseizoen is druk maar qua weer het beste om te reizen, in de bergen ligt tot laat in het voorjaar sneeuw. Het is altijd verstandig een warme trui, lange broek en regenjas mee te nemen. De Canadezen zijn bijzonder vriendelijk en erg gastvrij, zeker ook naar Nederlanders toe, door de WO II voelen zij grote verbondenheid met ons land.

Betalen doe je in Canada zoveel mogelijk met creditcard, ook voor kleine uitgaven heel gebruikelijk. Cash geld heb je alleen nodig voor een buskaartje, munttelefoons, fooi e.d.
Het land is kindvriendelijk, ook in restaurants en op campings zijn altijd voorzieningen voor kinderen aanwezig. Aangezien de prijzen per kamer zijn, overnachten ze in principe tot meestal 17 jaar gratis. De kamers hebben meestal 2 queenbedden en genoeg ruimte voor 2 volwassenen en 2 kinderen.
De afstanden zijn redelijk groot, aanbevolen is max. 400 km. per dag te overbruggen. Zeker in de bergen is de gemiddelde snelheid max. 60-80 km. per uur.
Als de klant voornemens is veel National Parken te gaan bezoeken is het aanbevolen een Nationale Parken Pas te kopen, dat is goedkoper dan bijv. entree tot 3 parken los te betalen.
Het is geen goedkope bestemming om heen te gaan wat de kosten van vliegen en verblijf betreft, maar ter plaatse valt het erg mee. De dollarkoers (tijdens onze reis was 1 Can $. = € 0,63) maakt uit eten gaan, aankopen doen erg aantrekkelijk! Wel komt er op alle aankopen nog tax, afhankelijk van de provincie waarin je verblijft.
Het kan een idee zijn voor een bezoek aan West-Canada naar Seattle/USA te vliegen en daar de reis aan te vangen. Omdat in de USA de autohuur veel goedkoper is dan in Canada en ook tickets veelal voordeliger zijn en/of meer keuzemogelijkheden geven. Overigens is autohuur vanaf bijv. Calgary in de provincie Alberta veel goedkoper dan in British Columbia dus een route Calgary > Vancouver is een mooie optie.

Canada: van harte aanbevolen!