Zuid-Afrika - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Joke - WaarBenJij.nu Zuid-Afrika - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Joke - WaarBenJij.nu

Zuid-Afrika

Door: Joke

Blijf op de hoogte en volg Joke

03 Januari 2005 | Zuid-Afrika, Johannesburg

De wereld in één land

Met de kids maakte wij een prachtige reis door het fantastisch mooie Zuid-Afrika. Slechts een klein gedeelte van dit land, want we hadden slechts 2 weken de tijd in de kerstperiode vanwege school en bedrijf.

Vertrokken met de KLM directe vlucht naar Johannesburg, aankomst rond 21.00 uur. Buiten de terminal zou het hotelbusje moeten wachten voor vervoer naar het hotel, maar helaas ... geen busje. Gebeld naar het hotel en "busje komt zo" maar dat duurt helaas ene klein half uur. Net als we denken toch maar een taxi te nemen, komt het busje eraan en zijn wij snel in een kwartiertje in hotel Birchwood.
Een borrel en wat te eten (niet duur en goed)en daarna houden we het voor gezien, douchen en slapen.
De volgende ochtend een ontbijtbuffet genuttigd en daarna uitchecken en per shuttle terug naar de luchthaven voor het ophalen van de huurauto. Dat gaat goed en snel, vervolgens op weg naar Pretoria, staat goed aangegeven maar het is even wennen links rijden, stuur rechts en schakeling links. Maar ook dat went.
We rijden door Pretoria en zien de belangrijkste bezienswaardige plekken maar rijden daarna door naar ons nieuwe onderkomen in Machadodorp. Het is hier al erg mooi, heuvelachtig maar de dorpen stellen weinig voor. We hebben dan ook maar langs de snelweg een Steers hamburger gegeten. Dan aangekomen in een erg mooi (time-share) complex van bungalows genaamd Kloppenheim Lodge waar we een grote bungalow hebben met 2 slaapkamers en 6 bedden, perfect. Restaurant erbij en 's avonds lekker gegeten.
De volgende dag na het ontbijt op pad naar Ohrigstad. De bergen worden hoger, kleurrijke vogeltjes passeren de fotolens en in Graskop tanken we voor nog geen 20 Euro compleet vol. Eten daar een pannenkoek als lunch en die smaakt best. Vast 'n Hollandse kok ;-).
In Ohrigstad is het even zoeken naar onze accommodatie: Iketla Lodge. Bij de gate aangekomen noemen we onze naam en mogen we erdoor, dan is het nog minstens 15 minuten rijden naar het hoofdgebouw waar we ontvangen worden door Albert en Hennielien. We krijgen 2 chaletjes naast elkaar toegewezen, die zijn erg leuk Afrikaans ingericht, terras met uitzicht en vele aapjes in de bomen, binnen- en buitendouche. We besluiten een mountainbike tocht te doen, die is uitgezet met bikes van de lodge. Krijgen water mee. Maar al snel is er "panne" en het is heel heet. Frans gaat terug en waarschuwt Albert, die komt en andere fietsen meeneemt. De tocht wordt vervolgd en afgemaakt. Na afloop even bij het zwembad geweest en een drankje genomen. Het avondeten is inbegrepen en is simpel maar lekker.
De volgende dag doen we de Panorama route, na eerst in ohrigstad bij een supermarkt wat drinken en snackjes (lunchpakket van de lodge al aan boord) voor onderweg kopen. We beginnen met de 3 Rondavels, mooie bergtoppen bij de samenkomst van rivieren Treur en Blijde. Dan Bourke's Luck Potholes een soort geërodeerde kommen, erg de moeite waard. In de loop van de middag gata het regenen en keren we terug naar de lodge.
Na het avondeten proberen we een Amarula, de lokale drank die lijkt op Baileys, mmmmm vervelend.
De volgende ochtend verlaten we Ohrigstad en rijden een mooie route richting Krugerpark - Orpen gate, we mogen gratis naar binnen omdat we in een Rest Camp in Krugerpark slapen. Zien gelijk veel dieren als Impala's olifanten, zebra's, nijlpaarden en giraffen. We maken een stop in Satara om wat kleins te eten en 's middags zien we Velvet monkees, wrattenzwijnen (Pumba), schildpadden, vogels etc. Ons Rest Camp Skukuza is vooral groot. Honderden huisjes, een camping, winkel, restaurant, zwembad. Krijgen 2 rondavel huisjes (met keuken) simpel maar netjes met eigen douche. Eten 's avonds in het restaurant, dat is redelijk maar nogal massaal. Maar voor 1 nachtje is het niet erg.
De volgende dag vervolgen we naar Swaziland, bij de grens een stempel gehaald en het tempo ligt erg laag van de dienstdoende ambtenaren .... Op naar Mbabane, de hoofdstad. Niet echt opwindend, deze stad maar wel een KFC dus daar nemen we een patatje/kip lunch, altijd goed. Daarna naar ons hotel Foresters Arms in de bossen. Erg veel kleuren in gebouw en kamers, een beetje Engelse stijl. Prima bedden en douche. De jeugd zwemt wat en gaat mountainbiken. Het diner (inclusief) bestaat uit 7 kleine gangen.
De ochtend erna vertrekken we weer uit Swaziland naar Zuid-Afrika nl. Kwazulu Natal. Hier hebben wij de topper van deze reis gereserveerd nl. Mkuze Private Game Reserve, 2 tenten met alles erop en eraan. Supergaaf!! Na de high tea de eerste gamedrive in een jeep en we zien giraffen, neushoorns (met kleintje), cheetah. Wat een mooi beest die laatste, geweldig. De sundowner in het donker met een drankje met hapje. Na terugkomst in de lodge staat het warme bad klaar met rozenblaadjes, je kunt natuurlijk ook gewoon douchen ... Top! Het diner is uitgebreid, luxe en heerlijk.
De volgende morgen vroeg op, game drive nr. 2, veel gezien en gefotografeerd, een olifant op 1 meter afstand ruik en voel je ... poehpoeh. Die zijn dan wel heel groot. na terugkomst een uitgebreid ontbijt met verse producten. Dan tijd om te douchen, zwemmen, relaxen. Als je wilt een wandeling met de ranger.
In de middag weer thee met lekkernijen en een gamedrive. Nu een familie leeuwen gespot, gele wevervogels, hamerkoppies, en weer die leuke giraffen. We raken nog niet uitgekeken. Die avond in de "boma" een diner in de openlucht bij een groot vuur.
Helaas aan al het goede komt een eind. We verlaten Mkuze Falls met pijn in ons hart. Dan naar de Drakensbergen en hotel Sanford Park in Bergville. Na Mkuze valt natuurlijk alles in het niets. Maar het is netjes hor. Alleen een groep van OAD met medelanders, waar we niet echt op zitten wachten. Maar even een social talk en klaar. Diner is goed.
De volgende dag naar Mary Franklin, die wij kennen uit Nederland als oma van Caroline en Lauren, maar hier woont. Dat was gezellig!
's Avonds onweert het gigantisch en breekt de hemel open. Noodweer.
De laatste dag breekt aan. Richting Johannesburg airport, waar 's avonds onze terugvlucht vertrekt. We krijgen het voor elkaar te verdwalen in Johannesburg maar besluiten rechtsomkeert te gaan de snelweg terug en nu de afslag airport OR Tambo niet te missen.
Het komt goed, we leveren de auto in en gaan naar de vertrekhal aan de overkant. Kunnen nog niet inchecken, maar eten een hapje op de Foodcourt. Winkelen nog wat en dan kunnen we de koffers kwijt. De terugvlucht verloopt goed, na een KLM maaltijd gaan de lichten uit en proberen we wat te slapen. Al vroeg volgt het ontbijt en dan landen we op Amsterdam.

Deze reis wat een enorm mooie ervaring en we komen zeker in Afrika terug.

Verslag uit: Zuid-Afrika, Johannesburg

Zuid-Afrika : wereld in één land

De wereld in één land

's Avonds onweert het gigantisch en breekt de hemel open. Noodweer.

Deze reis wat een enorm mooie ervaring en we komen zeker in Afrika terug.