Kenia - Mombasa en Tsavo Park - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Joke - WaarBenJij.nu Kenia - Mombasa en Tsavo Park - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Joke - WaarBenJij.nu

Kenia - Mombasa en Tsavo Park

Door: Joke

Blijf op de hoogte en volg Joke

14 Oktober 2011 | Kenia, Mombassa

Donderdag 6 oktober 2011
Rond 05.00 uur maken we kennis met elkaar, een groep van totaal 21 personen en volgt de groepsincheck bij Arke Fly. We zitten comfort class. Het blijkt dat twee mensen geen geel vaccinatieboekje bij zich hebben, de Travel Clinic is nog gesloten dus dat wordt spannend. Gelukkig is één persoon wel ingeënt tegen gele koorts (verplicht voor Tanzania en dus ook Zanzibar!) maar heeft het boekje vergeten. Er zal geprobeerd worden via de GGD/Travel Clinic een uitdraai te laten faxen of mailen via de reisleiding in Mombasa. Op hoop van zegen… De andere persoon zal indien ze door de mand valt ter plekke een injectie regelen??? De OR 461 vertrekt keurig op tijd om 07.55 uur richting Hurghada, waar een tankstop wordt gemaakt omdat de Boeing 737 niet met zoveel kerosine in 1x kan doorvliegen. Als op dit traject in de toekomst een B 767 wordt ingezet is een tussenstop niet meer noodzakelijk. In Hurghada blijken de verkeersleiders te staken met als gevolg een vertraging van 1,5 uur. Aankomst Mombasa 21.20 uur, toch nog wat tijd ingehaald. De bagage volgt snel, het is een klein vliegveld en de reisleidster Ann van TUI en Jetair (Belgische TUI) heet ons welkom en wat volgt is een transfer naar hotel Continental in Mombasa-Noord. Na incheck in het hotel is er een koude maaltijd te gebruiken, maar de meeste deelnemers zoeken hun bed op. De tas voor de safari en overnachting in Tsavo moet nog gepakt worden, de koffers blijven nl. in het hotel achter. En we hebben al een lange reisdag achter ons.
Vrijdag 7 oktober 2011
Een vroege wake up call, om 6 uur rinkelen de mobiele telefoons en wekkers. Ik slaap deze reis met Marjo Thijssen op de kamer, office manager van Arke Maastricht. Een gezellige roomy. Na het ontbijt vertrekken we in 3x een 7 persoonsbusje van Pollmans Tours.
Het blijkt een crime te zijn Mombasa uit te komen. Het verkeer is enorm chaotisch en druk, ook de weg buiten Mombasa richting Nairobi is vanwege veel vrachtverkeer één lange file. Rond 10.30 uur komen we bij de Buchuma gate van het Tsavo-East park. Hier worden de entreebewijzen gekocht en de tocht kan beginnen. Opvallend is de rode aarde van de paden en wegen. De begroeiing is laag. We spotten al snel impala’s, zebra’s en olifanten. Helaas allemaal wat ver weg om goede foto’s te maken. Het weer is goed, wel bewolkt maar droog. Volgens weeronline.nl zou het deze studiereis weleens heel vochtig kunnen worden. We wachten af. We bezoeken de onderstaande lodges tijdens de rondtour, vaak krijgen we gelijk een drankje aangeboden. In Voi Safari Lodge lunchen we (warm buffet). In de loop van de middag hebben we meer geluk op zoek naar wild: veel olifanten klein en groot, buffels, een aantal leeuwen die prachtig voor ons blijven liggen en een enkele giraf. Als de zon ondergaat (ca. 19.00 uur) arriveren we bij (Sarova) Salt Lick Lodge. Hier krijgen we een rondavel-kamer met uitzicht op de vlakte en behoorlijk wat wild. Na een snelle douche (koud …) gebruiken we het warme buffet en dat smaakt goed na zo’n mooie en nuttige dag. Na het diner is er in een aparte ruimte een uitgebreide kennismakingsronde onder het genot van een drankje. Het is een gemêleerd gezelschap, jong en oud, 3 mannen en 18 vrouwen van ketenreisburo’s en zelfstandige vestigingen, 2 mobiele reisadviseurs en wat mensen van de reserveringsafdeling Verre Reizen Arke/Holland International. Rond middernacht zoekt ieder zijn/haar rondavel op.
Zaterdag 8 oktober 2011
Heel vroeg op, een warme douche dit keer en na een snel ontbijt gaan we in de busjes op weg -via een omweg- terug naar de kust. Makkelijker gezegd dan gedaan, het vrachtverkeer rijdt alleen op zaterdagochtend (niet zaterdagmiddag) en dus is iedereen op weg en is het een warboel op de weg en gevaarlijke toestanden. Onze chauffeur maakt ook wat noodmanoeuvres, maar we halen Mombasa heelhuids. Een late lunch en inspectie in hotel Reef en daarna bezoeken we Bamburi Beach hotel. Na deze inspectie terug naar hotel Continental, waar we wederom inchecken. Na een korte opfrisronde gebruiken we het buffetdiner met de manager van het hotel. Daarna een bijeenkomst met TUI hostess Ann, die ons voorlichting geeft over Kenia, de diverse bestemmingen, wildparken en allerhande wetenswaardigheden. Erg nuttig! Hierna tijd voor een drankje in de discotheek van het hotel.
Zondag 9 oktober 2011
Jawel, bij het ontbijt horen we dat we wat vrije tijd hebben. Er is een schemawijziging voor de vlucht naar Zanzibar. We drinken nog een kopje koffie op het terras in de volle zon en genieten! Enkele dames bezoeken de marktstalletjes bij het hotel, maar dat stelt niet veel voor. Winkels in de buurt zijn er verder niet. Dan vertrekt de bus naar het vliegveld van Mombasa. De drukte van de stad zijn we inmiddels gewend en we arriveren keurig op tijd. De Precision Air machine komt uit Dar es Salaam en is er nog niet.
Dus hangen wat rond, winkels zijn op één na allemaal gesloten maar koffie en cola is verkrijgbaar dus dat stemt ons positief. Rond de middag dan toch boarden en het toestel is nagenoeg leeg dus we moeten vanwege het gewicht allemaal links òf rechts plaatsnemen en alleen zitten. De vlucht duurt een klein uur en dan landen we op Zanzibar. Onderweg is er weinig te zien, ook op Zanzibar bewolkt en regen. Hier staat een busje klaar en dat brengt ons naar het nabij gelegen Stone Town (ook wel Zanzibar Town genaamd) en hotel Serena Inn. We gebruiken de verlate lunch en doen daarna de hotelinspectie. Mooi sfeerhotel! Dan verlaten we de stad en rijden naar hotel Seacliff Resort, waar we erg gecharmeerd van raken. Men rukt een taart aan die we soldaat moeten maken (zo vlak na de lunch zwaar op de maag) en daarna en inmiddels in het donker gaan we naar ons overnachtingshotel Diamonds Dream of Zanzibar. Checken hier snel in, krijgen allemaal een mooie 1 persoonskamer en tijd om te relaxen/douchen/zwemmen. Later op de avond een dinerbuffet en een borrel na. De muggen maken ons het leven zuur, maar Deet brengt uitkomst. En de Malarone tabletten bieden troost voor het geval dat het malariamuggen zouden zijn.
Maandag 10 oktober 2011
Na het ontbijt gaan we op pad voor hotelbezoeken. We beginnen met hotel Bluebay Beach en zusterhotel en naastgelegen hotel Sultan Sands. Kijk, dat is twee vliegen in één klap. Hoewel de manager wel zeer uitgebreid zijn accommodaties wil showen … Prima hotels aan een mooi strand. Daarna de beurt aan hotel Sandies Mapenzi Beach, een Italiaanse manager met een leuke Engelse spraak. Aangenaam en goed betaalbaar hotel, met veel faciliteiten maar ook veel trappen. Hier gebruiken we het lunchbuffet, heerlijk en voor elk wat wils. Dan is het tijd voor de Spice Tour. Dachten wij daar met een uurtje klaar te zijn, reken maar op 2,5 uur! Goed om te weten voor klanten. Wij vonden het té uitgebreid en té gedetailleerd en daarnaast liepen we uren rond op een plantage in de modder en onder paraplu’s. De specerijen die zoal verbouwd worden zijn nootmuskaat, kaneel, gember, vanille en nog veel meer en vruchten als papaya’s, citrusvruchten etc. Daarna gaan we naar Stone Town om de sfeer daar te proeven en een stadwandeling te maken. In het donker dan naar hotel Royal Zanzibar Beach Resort, waar we op het strand een dinerbuffet krijgen aangeboden en live music aanwezig is. Het is een groot complex en gelegen naast het schijnbaar beste hotel van Zanzibar: La Gemma de l’Est. Beide hotels liggen aan het wellicht mooiste strand van Zanzibar en tegenover eiland Mnemba, waar je goed kunt duiken en snorkelen. Excursie van hieruit goed te doen!
Dinsdag 11 oktober 2011
Op iedere kamer zou een paraplu aanwezig moeten zijn, in die van ons niet. Dus rennen wij over het enorme complex naar de ontbijtzaal met alle gevolgen vandien …. We verlaten het hotel en gaan op naar de luchthaven waar blijkt dat er geen ticket is gereserveerd voor mij1 Althans voor het traject Zanzibar-Mombasa. Ik zei dus tegen reisleider Rutgher: ik blijf toch echt niet staan! Na enig oponthoud en wie weet toeschuiven van geld (fout was van TUI kantoor er waren maar 20 personen gereserveerd i.p.v. 21!) krijg ik de zo gewenste boarding pass. Het inchecken op dit eiland is heel apart. De vertrek”hal” is een soort veredelde schuur met wat stoelen en verder openlucht. Monitoren? Nooit van gehoord: een mededelingenbord. Wegen doen ze niet, je wijst je koffer aan en die gaat op een karretje met label erom naar het toestel. Allemaal vingerafdrukken laten maken bij de douane is noodzakelijk en geeft behoorlijk oponthoud. Dat wordt spannend als een -grotere- kist van Arke Fly hier gaat landen en vertrekken. Nu met een groep van 21 personen al een hectiek van jewelste, over veel meer mensen op dit mini-vliegveld moet je maar niet teveel nadenken. Zal vast nog wat stress geven ….
Enfin, we lopen naar ons toestel van Precision Air en vertrekken naar Dar es Salaam. Dat is een 20 minuten ongeveer. Overstappen en een uur later met dezelfde maatschappij naar Mombasa, een uur vliegen. Zelfs nog een sandwich en drinken aan boord gekregen. Na aankomst weer in de bus en nu richting Mombasa-Zuid, dat houdt dus in eerst via de brug en de drukke stad op het eiland en dan met de ferry naar Zuid. Kost wat tijd …. En de ferry is een belevenis. Deze wordt volkomen volgestouwd met mensen, fietsen, auto’s, karren etc. Enfin, we komen veilig aan de overkant en vervolgen de weg naar het hotel. Komen door armoedige(r) gebieden dan in Noord en het is een hele rit. Na aankomst in hotel Southern Palms waden wij ons letterlijk door het water op de “zon”terrassen bij het zwembad op weg naar het restaurant, het water staat zo’n 15 cm. hoog, schoenen uit dus. We gebruiken de –verlate- lunch en krijgen de kamersleutel om snel op te frissen/om te kleden. Dan gaan we naar hotel Leopard Beach dat iets verderop ligt. We inspecteren eerst de kamers en suites. Daarna krijgen we in de bar een ontvangst en promotiepraatje door de directie. In het donker keren we terug naar Southern Palms waar we het dinerbuffet gebruiken. Voor velen is de dag dan lang genoeg geweest, een aantal gaan stappen in een ander hotel in Mombasa-Zuid.
Woensdag 12 oktober 2011
We staan weer vroeg op en gebruiken het ontbijtbuffet. Dan gaan we in een klein busje (er zijn inmiddels behoorlijk wat mensen ziek) naar een kleine havenplaats ten zuiden van ons hotel om daar in een dhow (boot) te stappen op weg naar Wasini Island. Eerst zitten we heerlijk aan dek, maar de regen wint het van de zon en we gaan naar binnen. De groep gaat wel snorkelen en na afloop daarvan gebruiken we de lunch op Wasini Island. Dan varen we terug en rijden wederom de lange, hobbelige weg terug naar Southern Palms. Een leuke excursie, normaliter een hele dag maar voor ons was een halve dag uitgetrokken en dat is echt te kort gezien de reistijd en wegen onderweg. ’s Avonds is een diner met de manager van het hotel en eten we heerlijke kreeft. Niet vervelend! Nog een borrel na in de bar en dan slapen.
Donderdag 13 oktober 2011
Niets nieuws onder de zon: vroeg op. Eerst brengen we een bezoek aan het ziekenhuis Diani Beach private hospital waar Janneke van Globe Hardenberg de dag en nacht heeft doorgebracht. Een keurig klein ziekenhuis, wordt door de Nederlandse verzekeraars vergoed en staat erg goed bekend. Natuurlijk liever niet …. Daarna bezoeken wij de volgende hotels in de stromende regen:
hotels Kaskazi Beach, Baobab Beach Resort, Diani Sea Resort en Papillon Lagoon Reef. Dan hebben we onze portie hotelinspecties gehad voor deze reis! In Southern Palms teruggekeerd houden we een goede evaluatie over de reis, het programma, de verwachtingen en ervaringen. Daar worden wat kritische noten gekraakt, ieder zegt eerlijk wat fijn is ervaren en wat –vooral programma-technisch- negatief was. We gebruiken het lunchbuffet en gaan naar de kamer en pakken de koffers. Janneke voegt zich gelukkig weer bij de groep na de ziekenhuisopname.