Israel - de moeite waard! - Reisverslag uit Tel Aviv, Israel van Joke - WaarBenJij.nu Israel - de moeite waard! - Reisverslag uit Tel Aviv, Israel van Joke - WaarBenJij.nu

Israel - de moeite waard!

Door: Joke

Blijf op de hoogte en volg Joke

09 November 2009 | Israel, Tel Aviv

Donderdag 5 november 2009

Om 06.00 uur melden de deelnemers zich bij de balie van Austrian Airlines/Lufthansa in vertrekhal 1 van Schiphol waar een groepsincheck is geregeld en de koffers worden doorgelabeld naar Tel Aviv. Daarna gaat ieder zijn gang tot boarding.

In een kleine 2 uur vliegen we naar Wenen. De luchthaven van Wenen is klein, modern en overzichtelijk. Heeft 2 terminals en daartussen bevindt zich het belastingvrije winkelgebied met ook restaurants, cafés etc. De minimum connecting time is slechts 30 minuten en de afstanden zijn klein. Prima te doen! Na een kopje koffie gaan we aan boord voor de doorvlucht per Airbus naar Tel Aviv, bijna 3 uur vliegen. Een heerlijke warme lunch (twee keuzemenu) en genoeg beenruimte zorgen voor een aangename vlucht. Vanuit de lucht zien we waarom Tel Aviv ook wel de ‘witte stad’ wordt genoemd, de huizen zijn voor het merendeel wit.

Op Tel Aviv Ben Gurion airport aangekomen gaan we naar de douane. Even opletten: als je van plan bent in de toekomst naar Syrië te reizen is een stempel op een apart briefje aanbevolen! Dit wordt in je paspoort geniet en kan er na afloop uit. Syrië is het enige land dat geen stempels van Israël accepteert.

De koffers zijn inmiddels op de bagageband en we worden opgewacht door gids Tsion Ben David die door de Israelische Tourist Board is ingeschakeld voor onze reis.

Per bus reizen we in een half uur naar het hotel in Tel Aviv: Dan Panorama. Eén van de betere hotels direct bij het strand van de stad en naast hotel David Continental (beide 4-5 sterren) slechts gescheiden van de Middellandse Zee door een weg.

Hier volgt een welkom met drankje en daarna hebben we tijd voor onszelf.

Aan het begin van de avond verzamelen we en gaan per bus naar Jaffa. Dit oude stadje is tegen Tel Aviv aangebouwd en de naam is bekend van de sinaasappels. Het ligt op een heuvel en grenst aan zee, een oud centrum met smalle straatjes maakt het tot een idyllisch geheel. Er zijn veel kunstenaars die hier hun stekje hebben en er is ook een grote markt overdag. Je hebt er prachtig uitzicht op de skyline van Tel Aviv, met name ‘s avonds.

Na het diner gaan we met onze gids naar het uitgaansgebied van Tel Aviv, dit is op loopafstand van hotel Dan Panorama. Tel Aviv is momenteel heel hip. Bekende uitgaansstraten zijn Allenby Street, Dizengoff Street, Boulevard Rothschild en Sheinkinn Street. De gebruikelijke sluitingstijd is 04.00 uur maar daarna trekt men verder naar de afterparty’s. In elk hotel ligt een gidsje met informatie over ‘the places to be’. Veel cafés, uitgaansgelegenheden en restaurants met gezelligheid ook op straat bieden ons een paar aangename uurtjes.

Na deze lange dag verlangen we inmiddels naar ons prettige bed.

Vrijdag 6 november 2009

Om 07.00 uur de wake up call en we waren al geïnformeerd dat het ontbijtbuffet in dit hotel erg uitgebreid zou zijn. Dat blijkt inderdaad het geval dus we nemen genoeg tijd om van alles te genieten. Om 08.30 uur gaan we lopend naar de Carmel Market waar naast de gebruikelijk koopwaar snoep, fruit, groenten, bagels en pitabrood ook kleding en souvenirs te koop zijn. In de straat grenzend aan Carmel Market wordt op vrijdag een kunstenaarsmarkt gehouden in de straat Nahalat Benyamin. Modern, kitsch, kleurrijk en apart: je vindt het hier allemaal. Maar ook moderne shoppingmalls o.a. Dizengoff Center en Azrieli Center bieden voor elk wat wils. Daarnaast is Tel Aviv een bekende diamantstad, dus je vindt er veel winkels met diamanten, juwelen etc. We mogen een uurtje rondkijken en de meesten van ons zijn inmiddels wel toe aan een cafeïne shot en dus nemen we een lekkere cappuccino op een terras in de zon. Het is rond 25 graden.

Voor cultuursnuivers is de stad ook een ‘must’, het Tel Aviv Museum of Art is het grootste museum van Israël, daarnaast het Eretz Israël museum in een mooi park gelegen en het Diaspora museum dat het verhaal vertelt van de Joden van vroeger tijden tot nu toe.

Hierna lopen we over de Boulevard Rothschild waar zich veel restaurants en bars bevinden (’s avonds met name om te flaneren en uit te gaan) en gaan terug naar het hotel. We nemen de bus naar Jaffa om dat overdag te zien en bezoeken de rommelmarkt en soek. Tussen de middag eten we een traditioneel broodje Falafel met kikkererwten, tomaat, komkommer, kruiden, saus en frites. Het is ‘kosher’ daardoor erg geliefd en een hele hap.

Vervolgens doen we met de bus een rondrit Tel Aviv en stappen bij het gerenoveerde havengebied uit voor een wandeling. Dit gebied beter bekend als The Port Area is helemaal up to date met een mooi aangelegde boardwalk, winkels, terrassen. In dit gebied staan ook een aantal hotels o.a. Carlton, Sheraton en Dan. Persoonlijk vind ik de ligging in dit gebied leuker qua eethuisjes en strand dan waar het Dan Panorama en Intercontinental liggen.

Na een paar uurtjes relaxen en baden in de Middellandse Zee hebben we het strandleven wel genoeg ervaren. Ten noorden van Tel Aviv liggen de bekende badplaatsen Netanya en Herzliya en ten zuiden Ashkelon.

‘s Avonds gaan we eten een restaurant direct aan het water in gebied The Port Area.
Het voordeel hier is dat er ook op vrijdagavond (sabbat) van alles geopend is.

Zaterdag 7 november 2009

Vroeg op want er staat veel op het programma vandaag. Het ontbijt is vandaag wat minder uitgebreid i.v.m. sabbat. Dat is gebruikelijk in de hotels maar wel iets om rekening mee te houden. We vertrekken naar Jeruzalem, 70 km. en een uurtje rijden vanaf Tel Aviv.

Jeruzalem ligt op de berg Zion van 800 meter hoogte.

Onze eerste stop is op de Olijfberg waar je de oude stad ziet liggen met de Gouden Rotskoepel (moskee) blinkend in de zon. Prachtig! Een geliefd fotoplekje voor iedereen. We lopen van hier naar beneden. Op de hele Olijfberg bevinden zich graven van met name Joden omdat het voor hen een heilige plaats is. Men treft er allerlei steentjes op aan waarmee men wil aangeven dat men liefde en respect heeft voor de begraven persoon. Verwijderen is absoluut ‘not done’. We gaan van hier naar de Getsemané tuin en daar bevindt zich de Kerk van alle Naties, erg mooi van binnen.

Dan lopen we verder en betreden we de oude stad van Jeruzalem door één van de poorten. De stad is via acht poorten bereikbaar en we bezoeken wat religieuze bezienswaardigheden als de zaal waarin het ‘laatste avondmaal’ zou hebben plaatsgevonden, de Via Dolorosa (kruisweg naar Golgotha) en de kerk waar Jezus begraven zou liggen. Deze plekken zijn erg druk! Een bezoek aan de Klaagmuur die overigens niet meer zo wordt genoemd maar tegenwoordig de naam Wailing Wall of gewoon Western Wall is een ‘must’. Dit enige overblijfsel van de 2e tempel op de Tempelberg is de meest heilige plaats voor Joden en men ziet het als een openlucht synagoge waar men bidt en briefjes tussen de stenen stopt met ‘verzoeken’. Er is wel een veiligheidscontrole voorat je het plein bij de muur kunt betreden, daarna kun je (zo er behoefte aan is) de muur aanraken of een briefje in de muur stoppen. Voor de heren zijn gratis papieren keppeltjes (klein hoofddeksel) verkrijgbaar, dames mogen zonder. Het mannen- en vrouwengedeelte is gescheiden. Je komt hier veel streng orthodoxe Joden tegen in zwarte kleding met hoofddeksel en lange gekrulde bakkebaarden, want dit gedeelte mag je niet scheren. Weetje: je kunt ook mailen en een uitdraai wordt dan door studenten tussen de stenen gestopt. Zie voor een mailtje aan God: www.thewall.org.

Vlakbij de –waarvoor ik voor het gemak maar even de bekende naam blijf hanteren- Klaagmuur ligt een groot plein met de moskeeën Rotskoepel en El Aqsa, een belangrijk Islamitisch complex, ook vaak in het nieuws geweest.

Dan gaan we naar de christelijke wijk en bezoeken de Heilig Grafkerk, waar Jezus begraven zou zijn. Voor het graf staat gebruikelijk een wachtrij. Bij het altaar van de kerk zou de rots Golgotha – de kruisigingsplaats- zijn.

Jeruzalem is een smeltkroes van culturen, de oude stad is opgesplitst in 4 wijken: de Joodse wijk, de Christelijke wijk, de Islamitische wijk en de Armeense wijk. Deze lopen in elkaar over en bijv. de voor christenen zo belangrijke kruisweg Via Dolorosa ligt in de Islamitische wijk!

De straat bevindt zich in een soek (souk) met smalle straatjes met veel kleine winkeltjes en kraampjes, waar men uiteraard moet afdingen.

In de joodse wijk is alles van eind vrijdagmiddag tot zaterdagavond gesloten i.v.m. sabbat.

Na een lange dag vol indrukken is de constatering dat Jeruzalem een groot openluchtmuseum is en beslist de moeite waard! In Jeruzalem komt de bijbel tot leven zeggen veel gelovigen.

Los van de religieuze bezienswaardigheden is Jeruzalem een stad om een wandeling te maken door kronkelstraatjes en zo de mix te ervaren van allerlei culturen.

We gaan naar ons hotel aan de rand van de oude stad nl. Dan Boutique. Een prettig, klein designhotel met rustige ligging.
Daar ervaren we ook een nieuw fenomeen: de sabbatslift! Omdat men tijdens sabbat geen handelingen mag verrichten stopt deze lift automatisch (alleen tijdens sabbat) op IEDERE verdieping zowel naar boven als naar beneden, want dan hoef je het knopje niet in te drukken ….. Als je haast hebt moet je die lift dus niet nemen!!

Aan het begin van de avond gaan wij lopen naar het restaurant The Colony. Daar eten wij met een vertegenwoordigster van de Israel Tourist Organisation à la carte en het eten is werkelijk subliem. Na het diner is het nog vroeg (22.00 uur) dus we nemen de bus naar het centrum en ontdekken daar dat Jeruzalem niet alleen een religieus bezienswaardig bolwerk is maar ook een gezellige stad met trendy en mooie winkels, restaurants etc. Stappen kan hier dus ook.

Dit keer niet tot in de vroege uurtjes maar voor middernacht keren we terug naar het hotel voor een welverdiende nachtrust.

Zondag 8 november 2009

Na het ontbijt vertrekken wij naar Yas Vashem, het Holocaust museum. Het is enorm indrukwekkend dit complex te bezoeken. Het bestaat uit een museum, een bibliotheek, het kinderpaviljoen, spiegelzaal en een park met allerlei gedenktekens. Je krijgt heel veel leed te zien van wat de Joden is overkomen in de oorlogen en dat maakt enorm veel indruk. Dan ben je letterlijk even stil. Hiervoor zou je zeker een halve dag moeten uittrekken.

Daarna rijden we naar het zuidoosten. We passeren Bethlehem, vlakbij Jeruzalem. Dit is echter tegenwoordig Palestijns gebied en er staat een grote muur omheen en checkpointen (à la Duitsland van voor de val van de muur). Wij kunnen met de bus geen bezoek brengen aan de geboortestad van Jezus. De individuele toerist kan dat wel en neemt bij het checkpoint dan een (Palestijnse) taxi naar de bezienswaardigheden.

Vanaf daar wordt de natuur droger en verandert het landschap meer richting woestijn. We zien verschillende bedoeïenendorpjes van tenten en hutjes. Na enige tijd zien we de Dode Zee. Deze zee is eigenlijk een groot meer van 76 bij 16 km en vormt de grens tussen Israël en Jordanië. Het ligt 416 m. beneden de zeespiegel en is daarmee het laagste punt van de aarde. Er valt nauwelijks neerslag in deze streek en het is er aangenaam warm, zeker buiten de zomer. De luchtvochtigheid is 35-40% dus ook prettig. Door het enorm hoge zoutgehalte blijf je drijven en groeien er geen planten of leven er dieren.

We lunchen in de kibboets Ein Gedi. Vroeger was een kibboets een plaats waar je verbleef en werkte, vooral onder jongeren erg populair. Echter, jongeren doen tegenwoordig liever andere dingen als wereldreizen en de kibboetsen (kibbutzim) zijn bijna allemaal privaat- of staatseigendom en alleen nog in gebruik als landbouwdorp met logiesmogelijkheid of alleen logiesmogelijkheid. Ein Gedi biedt nette kamers in huisjes te midden van een botanische tuin en heeft ook een keurig restaurant waar we de lunch gebruiken.

Het volgende letterlijke hoogtepunt is een bezoek aan Massada (in het Hebreeuws metsada = burcht), het boven op een 400 meter hoge rots gebouwde fort van koning Herodes. Daarvan zijn slechts de ruïnes over. In het bezoekerscentrum krijg je eerst een film te zien met de historie en is een expositie van het geheel. Dan gaan we (gelukkig!) met een kabelbaan omhoog, maar lopend kan het ook. Niet aanbevolen op het warmst van de dag en een hele tocht. Boven op de rots zijn de ruïnes van het fort. Een imposant gebeuren met prachtige uitzichten op de omliggende bergen, woestijn en Dode Zee. Het terrein wordt ook gebruikt voor speciale gelegenheden en er zijn wekelijks sound and light shows. Na dit bezoek maken we een woestijnsafari met jeeps en beleven zonsondergang in de woestijn. Dan gaan we naar ons hotel aan de Dode Zee: Le Meridien David. Een 5 * hotel maar van max. 4 * kwaliteit. Direct in de omgeving (de plaats heet Ein Bokek of En Boqeq) en beter zijn Carlton Dead Sea, Crowne Plaza Dead Sea, Hod Resort & Spa of Sheraton Moriah Dead Sea.

Wij hebben ervaren dat zowel de maaltijden, de hygiëne als andere kleine onderdelen van Le Meridien niet voldeden aan onze verwachtingen. De meeste hotels bieden half pension aan, omdat er nauwelijks restaurants buiten de hotels zijn in deze kleine plaats.

Aangezien de Dode Zee langzaam opdroogt, liggen de hotels niet meer direct aan het meer. Maar na een wandeling van 5 minuten sta je dan toch in het mineraalrijke zoute water, geen zand maar zout op de bodem. Een vreemde gewaarwording, echt zwemmen kan niet maar drijven gaat vanzelf. Adviseer klanten waterschoentjes mee te nemen, want de bodem bestaat uit zoutkristallen en dat is erg scherp aan je voeten. Je moet ook uitkijken dat je geen water in je ogen krijgt, want dat is erg pijnlijk en dient direct afgespoeld te worden onder de –zoetwater- douches. Het hoge zout- en mineraalgehalte heeft geneeskundige krachten en veel mensen met o.a. huid-, gewrichts en ademhalingsproblemen etc. komen hier kuren. Ook de hotels hebben veelal zoutwater zwembaden met hetzelfde effect.

Naast de geneeskundige kwaliteiten biedt men ook schoonheidsbehandelingen. Van simpele moddermaskers tot meerdaagse luxe behandelingen.

Maandag 9 november 2009

Vandaag geen programma. Niet vroeg uit de veren, rustig ontbijten en daarna ontmoeten we elkaar op het strand van Le Meridien. De fotoshots van drijvende en lezende personen volgen elkaar in rap tempo en daarna genieten we een uurtje van de zon. Dan is het tijd om de koffer te pakken en rijden we naar het westen. Onderweg een korte stop voor een broodje falafel maar daar ben ik niet dol op dus voor mij een tuna sandwich. We bereiken de luchthaven en worden geëscorteerd bij de douane en security door personeel van Austrian Airlines. Bagage wordt vanwege business class voorzien van een priority label en zal zodoende als eerste op de bagageband verschijnen. In de business class (20 stoelen) zitten naast onze groep (11) twee betalende passagiers, hoezo crisis? Veel ruimte, hapjes en drankjes, bladen en zelfs de tafel wordt gedekt en uiteraard een keuzemenu, porseleinen borden en echt bestek.

Zo vliegt de tijd om. Gezien de vertraging moeten we op Wenen wel gelijk door naar onze gate en vliegen we wederom business class door naar Schiphol.

Na aankomst op Amsterdam arriveert de bagage inderdaad met voorrang. Wij nemen afscheid van elkaar. Erik Verschoof (Israelisch Verkeersbureau) complimenteert de groep voor de interesse, onderlinge verbondenheid en prettige samenwerking en zal een informatiepakket toesturen aan de deelnemers.

Vluchtgegevens:

Amsterdam – Wenen OS 378 07.15 - 09.15 uur

Wenen – Tel Aviv OS 857 10.30 - 14.55 uur

Tel Aviv – Wenen OS 858 15.55 - 18.55 uur

Wenen – Amsterdam OS 377 19.55 - 22.00 uur

Conclusie:

Helaas bezochten wij niet het Noorden met het Meer van Galilea (of Tiberias), de stad Haifa waar veel cruiseschepen aanleggen en een bezienswaardige stad, de middeleeuwse stad Akko en de bergen van Karmel, bekend om goede wijnen die hier verbouwd worden.

Zoals de Israeli’s zeggen: we hebben the Med, the Red en the Dead of wel de Middellandse Zee, de Rode Zee en de Dode Zee.

In 2010 bestaat de stad Tel Aviv 100 jaar en zal er promotie plaatsvinden voor de metropool die nooit slaapt, de stad van amusement, cultuur en kunst.

Ook voor een sportieve vakantie is Israël uitstekend geschikt, naast duiken en zwemmen met dolfijnen in de Rode Zee (Eilat) kun je mountainbiken, bergbeklimmen en zelfs skiën, kajakken en raften op de rivieren. En natuurlijk drijven in de Dode Zee.

Bekende evenementen zijn: Red Sea Jazz Festival in Eilat (augustus), Operaweekend in Massada.

Kortom: Israël is weer veilig, goed te verkopen en beslist fascinerend!

ALGEMEEN

Israël is een Westers aandoend en modern land.

Het biedt enorm veel afwisseling op een klein oppervlak. Bergen, woestijnen, zandstranden, meren en groene valleien.

Jeruzalem is de hoofdstad en kent een bewogen verleden. Zowel de Joden, Christenen als de Moslims claimen de stad. De stad heeft veel toeristische trekpleisters en is altijd druk.

Tel Aviv daarentegen is een moderne stad.

Israël is gesticht in 1948 en grenst aan de landen Libanon, Syrië, Jordanië en Egypte.

Israël biedt een combinatie van geschiedenis, cultuur en ontspanning.

Sabbat

In Israël valt de rustdag op zaterdag, eigenlijk van zonsondergang op vrijdag tot zonsondergang op zaterdag. Winkels zijn dan (als bij ons op zondag) gesloten en het openbare leven ligt stil. Taxi’s rijden wel en restaurants buiten de Joodse wijken zijn gewoon open. Zondag is dus een werkdag.

Tijdsverschil

Het is één uur later in Israël.

Klimaat

Er heerst een Middellands zeeklimaat met lange zomers en weinig neerslag.

In onze winter zijn de temperaturen nog aangenaam (november Tel Aviv 22 graden). Zonzeker ook in de winter is Eilat aan de zuidpunt van de Negev woestijn.

Een yearround bestemming.

Valuta

In Israël betaal je met Shekels (NIS New Israel Shekel) en 1 Shekel is ca. € 0,20 waard.

Reisdocumenten

Geldig paspoort dat nog 6 maanden geldig is na terugreis (geen ID), geen visum nodig. Bij douane krijgt men stempel met keuze – in paspoort of – op apart velletje in paspoort geniet. Dit vanwege niet geaccepteerde Israël stempels voor Syrië.

Taal

Men spreekt Ivriet, dit is modern Hebreeuws. Het wordt van rechts naar links geschreven.

Maar iedereen spreekt goed Engels.

Wegen

De wegen zijn goed onderhouden, max. snelheid is gebruikelijk 90 km/uur. De bewegwijzering is in het Ivriet en Engels. Er wordt wel veel geclaxonneerd.

Vervoer

Het openbaar vervoer per bus is goed geregeld, ook buiten de steden. Tijdens sabbat bijna niet.

Autohuur

Men kan uistekend een fly drive maken. De bewegwijzering is duidelijk en de wegen goed.

De afstanden zijn klein en daardoor is het hele land in 2 weken goed te bereizen. De afstand van noord naar zuid is 500 km. En het land is max. 100 km breed.

Taxi’s

De taxi’s hebben meters en 2 verschillende tarieven nl. van 05.30-21.00 uur en een nachttarief. Daarnaast kent men ‘sheruts’ dat zijn gedeelde taxi’s die aanmerkelijk goedkoper zijn (vergelijk met de dolmus in Turkije). De sheruts rijden wel op sabbat, de taxi’s beperkter.