Taiwan Studiereis - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Joke - WaarBenJij.nu Taiwan Studiereis - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Joke - WaarBenJij.nu

Taiwan Studiereis

Door: Joke

Blijf op de hoogte en volg Joke

26 Mei 2008 | Taiwan, Taipei

Taiwan is een zelfstandige staat ten oosten van China, met ten noorden daarvan Japan en ten zuiden de Filippijnen. Het land werd vroeger Formosa genoemd. Het wordt door de Volksrepubliek China als een opstandige provincie beschouwd. maar heeft goede relaties met veel landen, waaronder Nederland. Het is er veilig en absoluut niet crimineel.

De meeste mensen associëren het land met “Made in Taiwan” maar de industrieën voeren niet de boventoon. Het eiland Taiwan heeft veel natuurwonderen als de Taroko Gorge, het Sun Moon Lake, de grillige kusten, in het binnenland heuvels en bergen. Maar ook boeiende steden o.a. Taipei en Tainan met hun bezienswaardigheden. Door het hele land vindt men en de pracht en praal van alle tempels. De combinatie tussen modern en traditioneel en alle Chinese en Japanse invloeden, maken het eiland tot een boeiend geheel.

De afstanden zijn niet te groot, daarom is Taiwan in 2 weken goed te bereizen. De keuken heeft veel buitenlandse invloeden en is daardoor zeer gevarieerd en smakelijk en is zonder gevaar voor darmstoornissen, alles is hygiënisch en schoon. Men drinkt thee of bier, wijn is redelijk duur. Het water uit de kraan is niet drinkbaar, maar in de hotels staan altijd flessen mineraalwater.

Er zijn geen vaccinaties verplicht.

De bewoners zijn vriendelijk en gastvrij. Als westerse toerist, zeker als je blond en lang bent, ben je een bezienswaardigheid en vaak wordt er gevraagd of je met de bevolking op de foto wilt.

Men is zeer bijgelovig, zo vind je nooit een verdieping “4” in gebouwen of de kleur wit, want dit zijn doodssymbolen.

De taal is “Guoyu” hetgeen Mandarijn is en ook gebruikt men de Chinese lettertekens. Echter, bijna overal is alles zowel in het Chinees als in het Engels aangegeven. Buiten de steden is het mogelijk om per (huur)auto te reizen, mits men wat avontuurlijk is ingesteld.

De beste tijd om Taiwan te bezoeken is het voor- en najaar dus maart tot mei en oktober en november. De zomermaanden juni tot augustus zijn heet en vochtig. In de maanden december tot februari kan men prima reizen, maar dan is het vrij koud dus dan is een jas noodzakelijk.

Voor Taiwan is geen visumplicht, een geldig paspoort dat nog 6 maanden geldig is, is voldoende.

De munteenheid is NTD New Taiwan Dollar, men vindt overal ATM’s, in de steden. Met creditcard betalen is in grote winkels en hotels gebruikelijk.

De elektriciteit is 110 Volt, dus een adapter is nodig. Mobiel telefoneren is mogelijk. Er zijn overal Internetfaciliteiten.

Vrijdag 16 mei 2008

Wij worden opgewacht door Mirjam Gelinck van VNC Asia Travel en de sales van China Airlines in hal 3. Om 14.55 uur vertrekt CI 066 naar Bangkok waar we na 12 uur aankomen. De verzorging aan boord is prima, er zijn twee keuzes v.w.b. de warme maaltijd en het ontbijt.

Zaterdag 17 mei 2008

Op Bangkok Suvarnabhumi (de nieuwe luchthaven) blijven wij 1,5 uur. Je kunt hier ook met Euro’s betalen, dus dat is handig voor een drankje, hapje of shopping. Dan vliegen we in 3.15 uur naar Taipei, Taoyuan international airport waar we plaatselijke tijd 13.00 uur arriveren. Nadat iedereen geld uit de pinautomaat heeft gehaald of heeft gewisseld, brengt de plaatselijk vertegenwoordiger Johnson Hu ons met buschauffeur Wang naar de stad Taipei en hotel Howard Plaza. Dit hotel heeft een perfecte, centrale ligging en de kamers zijn mooi, de maaltijden prima. Het hotel heeft veel faciliteiten o.a. een buitenzwembad.

Als iedereen opgefrist is doen we op stadstour door Taipei. Deze stad heeft ca. 3 miljoen inwoners en is een combinatie van modern en traditioneel. Naast interessante bezienswaardigheden kun je er uitstekend shoppen, van zeer goedkope markten tot exclusieve winkels. Alles staat aangeduid in zowel het Chinees als in het Engels, het metronet is modern en duidelijk. Voor taxichauffeurs is het raadzaam een kaartje van het hotel mee te nemen met de Chinese tekst erop.

Eerst vertrekken we naar het Chiang Kai Shek (CKS) plein met de Memorial Hall. De persoon en naam van de stichter van Taiwan mr. Chiang Kai Shek, die lange tijd president was en in 1975 overleed, is wat controversieel, vandaar de voormalige CKS Memorial nu gewoon National Memorial Hall heet. Vanwege dit feit is de naam van de internationale luchthaven van Taipei ook gewijzigd van CKS naar Taoyuan. De Memorial Hall is de moeite waard, er is een grote tentoonstelling te zien. In de mooi aangelegde tuinen erom heen bevinden zich ook een theater en concertgebouw. Er is een markt met eten, drinken en … karaoke. Gelukkig doet deze zingende Taiwanees niet mee aan het songfestival!

Daarna bezoeken we de Lungshan tempel die niet zozeer is gelinkt aan religie, leer of stroming, het is een combinatie van boeddhisme, taoïsme en confucionisme. Er wordt hier veel geofferd in de vorm van fruit, bloemen en geld. In Taiwan is men zeer bijgelovig en zo probeert men het geluk te ‘kopen’.

Daarna, het is inmiddels donker, gaan we naar de Taipei 101 Building, het –tot nu toe, want Dubai zal dat binnenkort hebben- hoogste gebouw ter wereld van 509 meter hoog. Daar eten we een lekker pittige -uit de Chinese provincie Sichuan- maaltijd. En we proberen natuurlijk onze lepel, vork en mes te laten liggen want hier gebruik je stokjes, da’s even wennen maar oefening baart kunst. En daarna gaan we met de supersnelle lift naar boven en genieten we van het prachtige uitzicht over de verlichte stad!

De eerste enerverende dag is na de borrel ten einde.

Zondag 18 mei 2008

We hebben de keuze tussen een Western of Oosters ontbijt. We kiezen nog maar even voor het Westerse … en vertrekken daarna om 09.00 uur naar het National Palace Museum, aan de rand van Taipei gelegen. Het enorm grote, moderne gebouw bevat veel Chinese kunst o.a. uit de Verboden Stad in Beijing en is een bezoek meer dan waard.

Omdat wij echte Hollanders zijn en de koffiepauze node moeten missen, stopt de bus op verzoek bij een Starbucks waar we de nodige cafeïne in kunnen nemen. Gelukkig zijn deze overal in Taiwan te vinden en komt de stop bijna dagelijks in het programma terug.

Daarna lunchen we (heerlijke dim sum!) in het Grand hotel, een markant gebouw met mooie ligging en uitzicht over Taipei.

Vanuit de hoofdstad vertrekken we naar het Taroko Gorge Nationaal Park, dat ligt ca. 3,5 uur rijden van Taipei. De rit erheen voert langs de kust, met mooie uitzichten onderweg over de rotskust met wat kleine stranden. We logeren midden in de natuur in Taroko Leader Village, in houten huisjes. Een oase van rust. Na de avondmaaltijd mogen we een Aboriginal (de oorspronkelijke bewoners met eigen taal en gewoontes) folklore voorstelling bijwonen, met schattige kindertjes in klederdracht.

Maandag 19 mei 2008

We beginnen met een wandeling en maken de nodige uitstapjes in de prachtige Taroko kloof. De 20 km. lange kloof met de woeste rivier in de diepte tussen de hoge, marmeren rotswanden. Men treft er watervallen aan en de vegetatie is dicht. In de grotten nestelen zich zwaluwen. Een stop tijdens deze ochtend is de spectaculaire hangbrug waar je maar met 8 mensen tegelijk op mag. Dat moet natuurlijk getest worden! We doen hotel Grand Formosa Taroko aan en bezoeken van hieruit een klooster bovenop de berg met een grote gouden boeddha. Na die overweldigende natuur rijden we de kloof uit en gaan zuidwaarts langs de kust richting Hualien. We passeren de Kreeftskeerkring en fotograferen het bijbehorende monument.

De omgeving biedt prachtige rotsen die soms loodrecht in de zee. Langs deze kust zwemmen tussen juni en eind augustus walvissen. Men kan ook raften op de rivier bij Hualien en er bevindt zich hier een groot pretpark met de naam Ocean Park, waar men o.a. men dolfijnen kan zwemmen. Een mooie stop is er te maken bij Sanxhianchi, waar men lopend over 8 mooie boogbruggen de kleine eilanden kan verkennen. We eindigen deze dag in de plaats Chihpen, bekend van de warmwaterbronnen. We logeren in het Royal Chihpen, voorzien van een spa, zwembaden, dompelbaden, hot tubs etc. Het diner is geweldig en ieder dompelt zich wel in één of ander bad om te relaxen. Slapen is daarna niet zo’n probleem.

Dinsdag 20 mei 2008

We vertrekken naar het zuidelijke gedeelte van Taiwan en de badplaats Kenting. Hier vindt men echt een gezellige straat met winkels, restaurants en uitgaansgelegenheden. De stranden zijn klein, er is één strand met faciliteiten en watersportmogelijkheden. In en rond de plaats zijn veel goede hotels te vinden. De omgeving biedt een aantal hoogtepunten die wij bezoeken nl. het Kenting Nationaal Park met druipsteengrotten en een rijkdom aan planten en dieren.

Verder bezoeken we de vuurtoren en lopen (in de regen!) een wandelroute langs de koraal- en rotskust met vergezichten.

We logeren hier in het Howard Beach Resort, vlakbij het strand en het centrum.

’s Avonds gaan we eten bij een plaatselijk restaurant, waarbij er een draaiplateau met heerlijke gerechten wordt geserveerd met veel vis, krab, garnalen etc. Na de maaltijd verkennen we de winkelstraat en drinken als afsluiting bij Joe’s een drankje, voor sommigen zelfs 2 = 1.

Woensdag 21 mei 2008

Vandaag vertrekken we weer noordelijk en passeren de grote stad Kaohsiung, de tweede stad van Taiwan met ca. 1,5 inwoners. Een grote havenplaats en zakenstad met een eigen luchthaven.

We rijden door naar Tainan en brengen de bagage in ons luxe onderkomen: hotel Tayih Landis. Tainan is de voormalige hoofdstad en was van 1624-1662 een Nederlandse kolonie en er werden twee forten gebouwd nl. Fort Zeelandia en Fort Providentia. Er bevinden zich nog Forten en ook nog delen van de Grote Poort en veel tempels. De grote, minder kitscherige Boeddhistische tempel is een prachtige, rustige oase te midden van de drukke stad.

De stad is ook bekend van de Dragon boat races, die jaarlijks in juni gehouden worden in de kanalen.

Na de stadsbezichtiging eten we ’s avonds in een modern restaurant op Japanse wijze: schoenen uit en zittend op kussentjes aan lage tafels. Naast vlees en vis is er ook sushi en sashimi en als daar lik je je vingers echt bij af!

Daarna verdelen we ons in shoppers en relaxers en halen nog een afzakkertje in bar “Lips” van het hotel.

Donderdag 22 mei 2008

Vervolgen wij de rondreis naar het Sun Moon Lake. We nemen de lange, meest mooie route door de bergen. We passeren veel theeplantages en in de dorpen zijn veel theehuizen en fabriekjes, waarvan wij er één bezoeken. Sommige soorten vinden we naar spinazie smaken (!) maar de Oolong thee kan ons redelijk bekoren.

De weg klimt omhoog, de temperatuur daalt en we hebben adembenemend mooi uitzicht met wolken tussen de bergen. De hoogste “top “Jadeberg” of Yushan is 3950 m. en hult zich in de mist. Alishan is hier het toeristische centrum voor wandelingen, mountainbiken en andere tochten. Een bekende excursie vanuit Alishan op 2200 m. hoogte is zonsopgang te beleven vanaf de berg. Een aanrader voor klanten!

We strekken de benen even in het Tataka gebied maar door de bewolking is er weinig van het uitzicht te genieten.

Na de bergroute komen we aan bij Sun Moon Lake. Deze bestemming wordt vaak gebruikt voor een honeymoon. Wij logeren in het direct aan het meer gelegen luxe hotel Fenisia. Hier gebruiken we het dinerbuffet en daarna kan ieder doen wat hij of zij wil. Voor sommigen is dat zwemmen, voor anderen een bezoek aan de Spa. En ook van het gratis Internet wordt uiteraard goed gebruik gemaakt om het thuisfront te contacten.

Vrijdag 23 mei 2008

Na het uitgebreide ontbijt, checken we uit. Belangrijke gasten hier uit Burkina Faso hebben echter voorrang en krijgen een VIP behandeling, maar ook als wij vertrekken worden we hartelijk uitgezwaaid! Met de bus gaan we naar de steiger en maken vandaar een boottocht over het meer. We bezoeken een eilandje, een tempel en mooie pagode. Daarna lunchen we in het meest luxe hotel aan het meer The Lalu. Krijgen daar ook een rondleiding om na de plaatselijke Starbucks en een kort bezoek aan de Wen Wu tempel naar Taipei terug te rijden.

We logeren weer in het Howard Plaza hotel en ’s avonds dineren wij vertegenwoordigers van Edison Travel, de agent van VNC in Taiwan. We proosten wat af!

De hele groep gaat vervolgens met de moderne en overzichtelijke metro naar de nachtmarkten in de wirwar van straten. Ieder koopt wel wat en we laten ons per taxi terugbrengen naar het hotel. Dat kost ca. € 2,-.

Zaterdag 24 mei 2008

Een vroege wake up call vandaag, echter voor studiereisbegrippen nog heel fatsoenlijk: 07.00 uur. We dienen vroeg bij de kabelbaan naar Maokong te zijn, omdat dit een geliefd uitje is voor gezinnen in het weekend. Ernaast ligt de Taipei Zoo. De Gondola biedt prachtige uitzichten en na aankomst boven bezoeken we een theefabriek en museumpje. De lunch gebruiken we met de Representative van Nederland in Taiwan: Menno Goedhart. Hij vertelt veel en de tijd vliegt voorbij. Natuurlijk willen wij Taiwan graag promoten en verkopen!

De middag hebben wij een aantal vrije uurtjes die vooral besteed worden aan shoppen. Taipei is een ware metropool en winkelparadijs voor iedere beurs.

Om 5 uur vertrekken we naar een Japans restaurant buiten Taipei, waar allerlei hapjes worden geserveerd, die een lust voor het oog en de tong zijn! We geven Johnson en Mirjam geschenken en danken hen voor de geweldige, enthousiaste en geduldige leiding!

Daarna gaan we naar de luchthaven. Het is erg rustig en we zij snel klaar en door de douane.

Uiteraard nemen wij hartelijk afscheid van onze “mr.” Johnson. Helaas zit de vlucht erg vol, dus niet meerdere stoelen beschikbaar per persoon zoals de verwennerij op de heenreis. We vertrekken op tijd en vliegen weer naar Bangkok, waar we ruim een uur in transit zijn om vervolgens het grote stuk naar Amsterdam te nemen.

Zondag 25 mei 2008

Keurig op tijd arriveren we op Schiphol, de bagage is er snel en we nemen afscheid van elkaar.

Het is steeds weer frappant dat je in zo’n korte tijd een hechte band hebt gekregen.

De organisatie door VNC en met name de vakkundige, geduldige en gezellige leiding van Mirjam Gelinck waren subliem, waarvoor heel hartelijk bedankt!