Quality time - Reisverslag uit Selva, Italië van Joke - WaarBenJij.nu Quality time - Reisverslag uit Selva, Italië van Joke - WaarBenJij.nu

Quality time

Door: Joke

Blijf op de hoogte en volg Joke

14 Augustus 2015 | Italië, Selva

Zaterdag 8 augustus is de dag dat wij weer gaan verkassen, vertrek rond 09.00 uur. De hele week hebben we de "Stelvio" gemeden, want vandaag zouden we via die pas de kortste route hebben naar onze nieuwe bestemming en omdat we tijd genoeg hebben deze ''must do" uitgebreid te ervaren en vastleggen voor het nageslacht. Met 48 haarspeldbochten en goed weer zeker een plek om niet te missen. Maar ik schreef al zouden ...... bij de afslag aangekomen naar de Passo dello Stelvio allemaal hekken, ook carabinieri aanwezig en een hoop druk pratende en gebarende Italianen. Iedereen bemoeit zich er tegenaan. De pas is afgesloten voor alle verkeer, reden is een steenlawine. Gisteravond heeft het noodweer de omgeving getroffen. Dus ..... geen Stelvio voor ons, jammer erg jammer. We her bepalen de route, gaan een klein stukje via Zwitserland (zonder vignet ...). Eerst koffie bij het meer van Livigno, dan douane en tol 16 ZwFr voor een ouderwetse eenbaanstunnel. Wat extra tijd en kilometers, maar er zit niet anders op. Wel de mogelijkheid Lasa (Laas) aan te doen onderweg. Een plaatsje waar natuursteen vandaan komt: sneeuwwit. De groeve is niet te bezoeken maar je ziet wel een bergtreintje dat de stenen naar beneden brengt, waar de enorme hoeveelheden natuursteen in blokken, platen en afvalbergen kleine steentjes liggen. De lokale steenhouwer bezocht en zijn showroom bekeken alsmede de grafstenen die buiten staan. Ware kunstwerken. Leuke stop!
Rond 3 uur arriveren we in Selva (Wolkenstein), alle verkeersborden geven de dubbele namen, zowel in het Duits als in het Italiaans. Doordat deze regio lang bij Oostenrijk is men volledig tweetalig.
Ik houd de Italiaanse namen aan, want ik ben van mening dat we in Italië vakantie houden.
Maar juist de combinatie van Oostenrijkse en Italiaanse leefwijzen, tradities en culinair: zeker niet verkeerd.
In dit oord Selva zijn we wel eens op wintersport geweest en we vonden toen de omgeving al indrukwekkend met rotsachtige bergen tussen groene alpenweiden. Met het mooie weer vandaag zijn de terrassen in het dorp goed bezet en wacht ons letterlijk een warm welkom. Weer een aangenaam stekje met een zonnig balkon, winkels en een supermarkt direct in de buurt.

Zondag na een heerlijk ontbijt is de zon alweer paraat, dus sportieve kleding aan en naar de gondel Ciampinoi. Daar op 2254 meter een prachtig gezicht op Selva en omgeving en de rotsen van de typische lichtste steenkleur van de Alpen.
Dolomieten vertaal je dan ook als ‘bleke bergen’. We doen een mooie wandeling met elkaar en zijn zo'n 3 uur onderweg in de afwisselende natuur. Op ons gemak, tijd om foto's te maken, onderweg wilde aardbeien en frambozen te plukken en eten, stenen te verzamelen etc. Aan het eind van de wandeling begint het zachtjes te regenen, maar als we eenmaal zitten voor de lunch gaat het harder regenen. Precies op tijd afgemaakt.
In de avond gegeten bij Chalet Gérard, dat was heerlijk!
Spreuk van de dag (overgenomen van het hotel):

"Es ist nicht zu wenig Zeit, die wir haben,
sondern es ist zu viel Zeit, die wir nicht nutzen"

Er was eens ... een land dat op geen globe of in een atlas te vinden is: Ladinië. In delen van de Dolomieten wonen deze Reto-Romaanse Ladiniërs, ze hebben hun eigen cultuur en taal, je hoort er wat Fransachtig in. Een vreemde mengeling en niet echt te volgen.
We kletsen zo wat hier en daar, en vernemen dat de mensen hier op school (en thuis) standaard Duits spreken en dat als eerste taal wordt gebruikt, Italiaans als tweede taal op school. Toch vreemd als je in Italië woont, vinden wij. En in de streek Val Gardena waaronder Selva valt heb je dus als derde taal Ladinisch.

We gaan maandag 10 augustus met z'n vieren via de Sella Ronda route naar Cortina d’ Ampezzo, waar in 1956 de Olympische winterspelen zijn gehouden. Nu een mondain vakantieoord. We lopen een aantal uurtjes rond en gaan via een andere route terug. Ook weer zó mooi onderweg, geweldig met die grillige rotsformaties.
De heren gaan die middag op de mountainbikes richting Ortisei. Maar het is warm en die heuvels zijn dan toch best pittig. De dames doen het rustiger aan .... en relaxen, zwemmen en krijgen een (gratis) body massage. Reisagent zijn heeft zo zijn voordelen.

Dinsdag 11 augustus.
We doen samen de Sella Ronda route de andere kant op via Passo di Sella, Passa Pordoi en via Corvara terug. Ook bezoeken we Plan de Gralba, waar wij rondom onze 'huisberg' de Sasso Lungo vele skikilometers hebben liggen, grappig om dat 's zomers te zien.

Er is hier zoveel te zien en te doen, de streek gaat zeker op het lijstje om nog eens te bezoeken gedurende zomer en/of winter. We vinden de oostelijke Dolomieten toch nog mooier dan het westen. Het is echt zoals foto's in boeken en zo je wilt op ansichtkaarten, groene berghellingen met de lichte rotsen op de achtergrond.
De Tre Crime di Lavaredo of Drei Zinnen drie rotsige bergtoppen van rond 3000 meter, hebben we helaas moeten overslaan, je kunt niet alles in vijf dagen.

Wij blijven nog een dag en dan komt ook voor ons de terugreis.
Maar we doen nog wel de Alpi de Siusi (of Seiser Alm), maar dan met de kabelbaan. Het is wel erg toeristisch en druk, logisch want boven op de 'Seis' is het vrij vlak en lopen veel wandelingen. Maar ook onze wandeling is weer prachtig, hoewel het wat heiig is vandaag.
Een mooie afsluiter van de Dolomieten.

Voor wie van bergen houdt zou zeker de Dolomieten een keer moeten bezoeken. Overweldigende natuur op de eerste plaats. Het mooie weer aan de zuidkant van de Alpen en de Italiaanse keuken met Oostenrijkse trekjes zijn bijkomende voordelen.
En daarbij is uit eten gaan of een terrasje hier echt heel betaalbaar. Kopje koffie € 0,80 (staande aan de bar) tot € 1,40 maximaal. Pizza € 6,00 tot € 8,00. Vleesgerecht vanaf ca. € 15,00. Je kunt het zo uitgebreid maken als je wilt of niet wilt.
Benzine Italië is duur rond 1,70, Duitsland en Oostenrijk goedkoper rond 1,50 Euro.

Wat een mooie en afwisselende vakantie hebben we genoten!
Maar … afscheid nemen bestaat niet volgens Marco Borsato en dat geldt zeker voor ons en Italië. Ciao ciao Italia ci vediamo la prossima volta!
Goed aangekomen na een redelijk lange terugreis (08.30-22.00 uur), via Brenner-Innsbruck-München-Nürnberg-Frankfurt etc.  Erg veel werkzaamheden aan de weg, temperatuur in Duitsland de hele dag 38 graden. Dus benen strekken en sanitaire stops beperken we, want het is echt heel warm. Nog olie moeten bijvullen, want het lampje ging branden.
Totaal gereden kilometers deze reis: 3500.

"You can't always make money.
But you can always make memories"

Joke

Droomwerk? Zoals te doen gebruikelijk word mij vaak gevraagd “Waar ben je nú weer geweest?” Lang heb ik me ietwat schuldig gevoeld en voerde ik aan dat er toch vooral gewerkt werd tijdens een studiereis. Het is een w-e-r-k-r-e-i-s. Niets ingewikkeld, de een doet onderzoek in het Great Barrier Reef en mag tijdelijk op een tropisch eiland wonen, de ander bouwt huizen in Indonesië na de tsunami en ik bezoek bestemmingen en onderzoek hotels. Met tot doel bij geschiktheid dit over te brengen op de klanten en deze bestemming beter te kunnen verkopen. Zo simpel is dat. Kun je lekker gerecht niet het beste opdienen als je het eerst zelf een keer gemaakt en geproefd hebt, succes verzekerd! Dus droomwerk, ja en nee. Natuurlijk zie ik veel van de wereld en krijg je soms een paar uurtjes tijd om zelf te genieten van die zonovergoten witte stranden. Maar er zijn toch vooral veel verplichtingen (hotels inspecteren, verplichte maaltijden en power point presentaties met managers). Je gaat vaak met een groep onbekende collega’s op stap en komt als gezellige vrienden uit de reiswereld terug. Dus met enthousiasme ga ik op de ingeslagen weg door. Zie mijn verslagen!

Actief sinds 09 Sept. 2013